<BGSOUND loop=infinite src="http://cyberonehost.com/singgah.wma">

Monday, May 26, 2008

Kertas Cadangan Untuk Institut Keusahawanan Negara (INSKEN)

Assalamualaikum semua...sepanjang penglibatan saya, dalam menganjurkan kursus Bakeri, banyak juga cadangan dan beberapa perkara yang membina untuk memantapkan lagi sistem pembelajaran kursus bakeri, telah saya terima, justeru itu saya telah mengemukakan kertas cadangan kepada pihak INSKEN, merangkumi semua perkara yang berkaitan perniagaan bakeri.

Secara ringkas, kertas cadangan tersebut terbahagi kepada modul adalah seperti berikut:

1. Pengenalan Perniagaan Bakeri (Penglibatan Bumiputera dalam membekalkan makanan Halal)
2. Pengendalian makanan, Kebersihan & Keselamatan di tempat kerja.
3. Teori & Praktikal Produk Berasaskan Yeast (Bun, Donut, Roti, Croissant & Danish pastry)
4. Teori & Praktikal Produk Yang Tidak Berasaskan Yeast ( Variety Cake, Pastry Puff, Muffin, Tartlet & Cream Puff)
5. Teori & Praktikal Hand Made Chocolate & Italian Dissert
6. Teori & Praktikal Continantal Cake (Base Freash Cream & Mouse Cake)
7. Teori & Praktikal Butter Cream & Cup Cake Decoration (Wedding Cake)
8. Teaori & Praktikal Royal Icing Cake
9. Pengenalan Lokasi Perniagaan, Cara Menghadapi Persaingan & Jenis Perniagaan Bakeri
10. Akaun (Perbelanjaan,Pendapatan, Odering, Stok Bahan Mentah)
11. Pengenalan Dengan Syarikat Pembekal Bahan Mentah (Direct Supplier)
12. Pengenalan Dengan Syarikat Pembekal Peralatan Bakeri (Directv Supplier)
13. Perundingan Mendapatkan Pinjaman MARA
14. Perundingan Mendapatkan Geran Permulaan Perniagaan SMIDEC
15. Membuat BLOGGER sebagai Medium Pemasaran & Promosi Perniagaan (Contoh Blog Perniagaan www.cheffaridcake.blogspot.com )
16. Khidmat Perundingan & Bimbingan Selepas Menamatkan Kursus

Apa yang saya kemukakan kepada pihak INSKEN ini adalah bertujuan untuk melahirkan lebih ramai lagi usahawan bakeri yang akan dapat menbekalkan makanan yang halal, kepada seluruh umat Islam di negara kita. Saya berharap, kertas cadangan ini akan diterima baik oleh pihak INSKEN demi memajukan usahawan Bumiputera dalam perniagaan bakeri.

Sekian. Wassalam

2 Comments:

At Wednesday, 30 July, 2008, Anonymous Anonymous said...

Bagus perancangan kertas kerja ni especially utk pengusaha2 bakeri yang baru nak mula. Saya berminat sangat. Bila kursus2 ini akan dimulakan? Dah dapat approval ke?

 
At Thursday, 23 April, 2009, Anonymous aidil said...

assalamualaikum chef, saya begitu berminat dgn rancangan kertas kerja kursus bakeri yg chef usulkan. buat pengetahuan chef, saya berminat utk menceburi bdg perniagaan bakeri memandangkan saya tlh lama terlibat dlm bidang ini, namun saya krg pendedahan tentang byk lagi ilmu teori&praktikal bakeri e.g. pastry, bun, cake &etc. saya berharap chef dpt menghubungi& menyalurkan maklumatberkaitan hal ini kepada saya. boleh email saya di ainur2881@yahoo.com.

 

Post a Comment

<< Home